Tassulla on tarina: Tavoitteena uusia tuotteita ja palveluita karhubrändistä, villiyrteistä ja suosta
Vaara-Karjalan kulttuuriyhdistys haluaa innostaa Ilomantsin ja lähialueiden yrittäjiä kehittämään uusia karhuun ja villiruokaan liittyviä palveluita ja tuotteita. Tarkoitus on hyödyntää Karhufestivaalista tunnettua itäisin ja iloisin -imagoa ympärivuotiseksi houkuttimeksi.
Vaara-Karjalan kulttuuriyhdistyksen Timo Rekon mukaan kyseessä on Itä-Suomen yliopiston ja Suomen ympäristökeskuksen kanssa yhteistyössä toteuttava kaksivuotinen hanke, jossa kulttuuriyhdistyksen osuus on edistää yritysten ja yhdistysten toimintaa erityisesti karhu- ja villiruokateemojen ympärille.
”Tavoittelemme tähän työhön mukaan 15–20:tä yritystä ja yhdistystä Ilomantsista ja lähialueilta. Ensimmäinen vaihe koostuu muun muassa palvelujen ja tuotteiden ideoinnista, ja niiden jatkokehittelemiseen on tarjolla palvelumuotoilijan apua vuonna 2025. Tähän kehittämistyöhön osallistuminen on maksutonta”, Reko valaisee.
Tavoitteena elinvoimaa ja liiketoimintaa
Karhufestivaali on toiminut Ilomantsissa jo kymmenen veistokilpailun verran. Rekon mukaan tapahtuma on Villiruokafestarin ohella kiinnostanut paikallisia toimijoita, mutta mahdollisuuksia ja tarvetta näiden kahden teeman laajempaan hyödyntämiseen on ehdottomasti olemassa.
”Karhuteeman hyödyntäminen tuotteissa ja palveluissa on ollut lopulta aika vähäistä. Ilomantsi tarvitsee elinvoimansa ylläpitoon rohkeitakin ideoita ja kaiken mahdollisen yhteistyön.”
Reko heittää tulevaisuuden esimerkeiksi muun muassa pienten karhuveistosten myymisen useammassa eri paikassa ympäri vuoden sekä yleensä karhuun, puisiin karhuveistoksiin ja karhumytologiaan liittyvät opastukset ja matkailupalvelut, villiruokatuotteet ja tapahtumien pop up -ruokatempaukset.
Karhun talviunta matkailuun?
Vaara-Karjalan kulttuuriyhdistyksen hankekoordinaattori Riitta Ryynänen näkisi ilomantsilaisille matkailuyrityksille osuvana palveluna vaikkapa Karhun talviuni -tuotepaketin.
”Siinäpä olisi houkutteleva reissu monelle stressaantuneelle nykyihmiselle. Kännykät sammuksiin, rauhallista unta hiljaisuudessa, maistuvaa lähi- ja villiruokaa, leppoisia kävelylenkkejä hämärähyssyssä ja pötköttelyä lumihangella tähtitaivasta katsellen. Tämä ei varmastikaan ole massatuote mutta herättäisi varmasti huomiota ja toimisi markkinoinnin buustina mm. sosiaalisessa mediassa.”
Ryynänen hakee palvelujen ja tuotteiden kehittämistyöhön mukaan haluavia yrityksiä ja yhdistyksiä nyt kevään ja kesän aikana. Tähtäimenä on, että puolet olisivat matkailu- ja ravintola-aloilta ja loput muita toimijoita.
”Kaikki mukaan lähtemisestä kiinnostuneet, ottakaa yhteyttä. Tiedotamme projektista muun muassa Karhufestivaalin verkkosivuilla, festivaalin ja kulttuuriyhdistyksen sosiaalisessa mediassa sekä sähköpostitse. Kerromme aiheesta myös Karhufestivaalin tiedotustilaisuudessa Katri Vala kulttuurikeskuksessa 14. toukokuuta.”